Delft Tabakshistorisch Museum

Description: Macintosh SSD:Users:remykabel:Downloads:Internet:Kaart1.jpgHet verzamelen van ansichtkaarten is voor veel mensen een gewilde bezigheid. Als je een handelaar vraagt om kaarten waarop mensen met een sigaar of pijp afgebeeld staan, licht hij dikwijls een hele stapel uit zijn bak. Niet alleen kaarten van pijprokende mensen uit allerlei landen komen dan te voorschijn, maar ook kaarten van Oudhollandse schilderijen met pijprokende mannen rond de huiskamertafel of in de herberg. Kaarten met rokende kinderen en zelfs dieren kom je ook vaak tegen. Daarnaast kun je ook bekende persoonlijkheden tegenkomen, zoals filmsterren. Tabaksfabrikanten, die via ansichten reclame maken voor hun product, zijn vrij algemeen. Louis vindt de serie van Caballero en Golden Fiction, ontworpen door Jan Lavies, wel een van de mooiste. Kaarten met prachtige meerschuimen pijpen en andere materialen uit musea of particuliere collecties zullen bij anderen wellicht het meest in de smaak vallen. Naast de 2.000 enkele kaarten die deel uitmaken van de eigen collectie staat er in het museum een molen met veel dubbele. Voor bezoekers zijn deze te koop of te ruil.