Delft Tabakshistorisch Museum

In november 2014 is het zover want dan beleven we ons tweede lustrum en kijken we even terug op de afgelopen 10 jaar. Ik had me geen voorstelling kunnen maken hoe het zou zijn om een museum te beheren maar het heeft haast alleen maar positieve belevingen gekend. De enthousiaste verhalen van bezoekers die zelf roken of gerookt hebben maar meestal de verhalen van vader of opa die je uit kon tekenen met een pijp of sigaar en over de tochten naar Gouda op de schaats in de hoop dat men met een niet gebroken pijp weer thuis kwam.

De vele bezoekers vormden een inspiratiebron om verder te gaan maar ook gaandeweg werd de functie van het museum veelzijdiger. Verzamelaars, onderzoekers en vooral journalisten wisten de weg naar mijn museum in Delft te vinden voor informatie. De omvangrijke bibliotheek, de grote collectie en de veelzijdige kennis vormden dikwijls de basis voor tal van artikelen in tijdschriften en nuttige informatie voor verschillende boeken zoals het jubileumboek van de brancheorganisatie de N.S.O. en dat van 100 jaar Camel in Nederland. Het verzoek of ik mogelijkheden zag om een tabaksmuseum in Indonesië te realiseren overtrof alle andere opdrachten

Ik kan dus terug kijken op een fantastische periode en teken sowieso voor de volgende vijf jaar in de hoop dat de belangstelling voor de nostalgie en het erfgoed van onze toonaangevende Nederlandse tabaksindustrie mag voortbestaan.

Louis Bracco Gartner